پاکستان اقدام ایالات متحده در مورد لیست سیاه آزادی مذهبی را رد کرد

وزارت خارجه، اقدام آمریکا در قراردادن پاکستان در فهرست ”کشورهای ویژه“ تحت قانون آزادی بین المللی مذهبی را رد کرد و آن را یک تصمیم بی اساس خواند.

 تارنمای دان

وزارت خارجه، اقدام آمریکا در قراردادن پاکستان در فهرست ”کشورهای ویژه“ تحت قانون آزادی بین المللی مذهبی را رد کرد و آن را یک تصمیم بی اساس خواند.  وزارت امور خارجه در بیانیه ای با اشاره به حذف هند از لیست سیاه گفت: قرار دادن پاکستان در لیست سیاه کاملا خلاف واقعیت است و در مورد معتبر بودن این روند تردید وجود دارد. در این بیانیه آمده است که چنین اقداماتی به پیشرفت هدف آزادی مذهبی در سطح جهانی کمک نمی کند. وزارت امور خارجه گفت: جای تأسف است که ایالات متحده این واقعیت را که پاکستان و ایالات متحده به طور سازنده درگیر این موضوع هستند نادیده گرفته است. یادآوری می شود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که طبق قانون بین المللی آزادی مذهبی، این کشور پاکستان، چین، ایران، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، نیجریه، کره شمالی، میانمار و اریتره را در این فهرست قرار می دهد. در گزارش کمیسیون ۲۰۲۰ آمده است که وضعیت آزادی مذهب در سراسر پاکستان رو به وخامت است.

طبق این گزارش: اجرای قوانین توهین به مقدسات، قوانین ضد فرقه  قادیانی و عدم موفقیت دولت پاکستان در جلوگیری از تغییر اجباری مذهب بویژه اقلیت های مذهبی هندو، مسیحی و سیک به اسلام؛ آزادی مذهب و عقاید را در پاکستان به شدت محدود کرده است. براساس این گزارش، حدود ۸۰ نفر در پاکستان به جرم توهین به مذهب زندانی هستند که نیمی از آنها با حبس ابد یا مجازات اعدام روبرو می باشند. البته این گزارش تأیید می کند که سال گذشته موارد بسیاری از تبرئه هم در پاکستان مشاهده شده است. وزارت امور خارجه گفت که جامعه پاکستان متشکل از افراد چندین مذهب و متنوع با حفظ وحدت و هماهنگی متقابل است. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: حمایت از آزادی مذهبی و حقوق اقلیت ها در قانون اساسی تضمین شده است.

وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در این گزارش نقض آزادی مذهبی اخیر توسط دولت هند نادیده گرفته شده است، گفت که جنایات تحت حمایت دولت علیه اقلیت مسلمان در هند سازمان یافته است. وزارت امور خارجه گفت: عدم شمولیت هند در این فهرست درحالیکه دولت هند و گروه آر اس اس  آشکارا در آن کشور آزادی مذهب را زیر پا می گذارند و اقلیت ها را در سطح دولتی مورد تبعیض قرار می دهند، مایه تاسف است و اعتبار این گزارش امریکا را زیر سوال می برد.   

کد خبر 5931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =